Opnieuw Schaijks team in knotsgekke Carbage Run

Pieter van der Linden en Paul van Zummeren doen mee aan Garbage run

De Carbage Run is Europa’s grootste en gekste barrel-rally. Een vijfdaags avontuur in een auto die niet meer mag kosten dan 500 euro. De enkele duizenden kilometers lange route is elk jaar anders en voert deze zomer door Duitsland, Polen, Estland, Letland en Litouwen. Evenals in 2015 en 2016 verschijnt ook dit een Schaijks team aan de start. Onder de naam ‘GOKjeWAGEN’ gaat het duo Pieter van der Linden (lid van Ut Wurd Wa) & Paul van Zummeren (lid van Maf Mar Moi) van maandag 3 tot en met vrijdag 7 juli de uitdaging aan. Ze doen dit met een bijzondere auto: een 24 jaar oude Chevrolet K2500 die ze voor de gelegenheid volledig in Casino-stijl hebben gepimpt. Arena ging langs bij de twee Schaijkse avonturiers en vroeg hen naar hun verwachtingen van de rally. “Je komt op plekken waar je anders nooit komt.”

Begonnen in 2009 is de Carbage Run inmiddels uitgegroeid tot een evenement van formaat met drie verschillende edities, waar per jaar zo’n 1.200 voertuigen en 3.000 mensen aan meedoen. Voorwaarde om te mogen deelnemen is een auto van voor 1998 met apk die een waarde heeft van maximaal 500 euro. Bij de Carbage Run gaat het niet om snelheid of tijd, maar om creativiteit, gekkigheid, avontuur en lol maken, vertelt Paul van Zummeren, die aan zijn derde Carbage Run begint.. “In 2015 heb ik samen met mijn neef Erik van Zummeren meegedaan en vorig jaar reed ik samen met Boy Veld. “Beide keren waren helemaal geweldig! Vooral de sfeer is onbeschrijfelijk, echt kippenvel. Zóveel mensen met dezelfde passie en hetzelfde doel, de rally uitrijden en gezelligheid. Wanneer je dan ’s avonds op de camping langs al die bijzondere auto’s loopt, is dat keimooi!”

‘Rookie’
Pieter van der Linden is de ‘rookie’ in het Schaijkse team. “Ik heb Paul de afgelopen jaren een beetje gevolgd tijdens de Carbage Run en hem gezegd dat ik ook wel een keer wil meedoen. Je komt in mooie landen, rijdt door prachtige landschappen en als ik Paul mag geloven is het onderweg erg gezellig. Wat wil je nog meer?”, lacht Pieter.

‘GOKjeWAGEN’
Pieter en Paul zijn de afgelopen weken druk in de weer geweest om hun Amerikaanse bolide, een Chevrolet K2500 Flatbed 6,2 liter V8 Diesel uit 1993, rallyklaar te krijgen. Paul: “Het is een oude legertruck met maar 32.000 mijl op de teller, een supergoeie auto nog.”
Waar Paul de wagen technisch-motorisch helemaal heeft opgeknapt, heeft Pieter zich vol overgave toegelegd op de aankleding en afwerking van het voertuig, dat de naam ‘GOKjeWAGEN’ heeft gekregen. De 136 pk sterke ‘Amerikaan’ heeft een fikse facelift gekregen en is volledig opgepimpt in casinostijl, vertelt hij. “De auto is uitgerust met onder meer een roulettespel, uitschuifbare pokertafel, eenarmige bandiet, verlichte jackpot én een echte geldkluis. Daarnaast hebben we op het dak een ‘Wheel of Fortune’ waarmee mensen prijzen kunnen winnen. Verder zit er een rookmachine op de auto, hebben we een sirene en treinhoorn en kunnen we met onze omroepinstallatie mensen uitnodigen om een gokje bij ons te komen wagen.”


Hilarische opdrachten

Tijdens de Carbage Run wordt nadrukkelijk een beroep gedaan op de creativiteit van de 550 deelnemende teams. Elke dag krijgen deelnemers een envelop mee met de gekste opdrachten, waarmee punten zijn te verdienen. Paul: “Zo moesten we tijdens de rally ooit een zo groot mogelijk blok ijs proberen te bemachtigen of werd ons gevraagd op zoek te gaan naar een bepaald, heel zeldzaam type auto. Pieter: “Het gaat niet om het winnen, maar vooral om de fun. Gezelligheid en het uitrijden van de rally zijn het belangrijkste.”

Estland, Letland en Litouwen

Het Schaijkse team start maandag 3 juli in Duitsland, vlak over de grens bij Emmen. Dag 1 voert van Meppen naar Oberlausitzer Heide. Stage 2 gaat van Oberlausitzer Heide naar het Poolse Torun/Bydgoszcz. Op dag 3 staat de etappe Torun/Bydgoszcz–Kaunas (Litouwen) op het programma en de vierde rit brengt de deelnemers van Kaunas naar Estland. De slotrit leidt op vrijdag 7 juli van Estland naar de finish in Vilnius (Litouwen).
Tussen de etappes door verblijven de deelnemers op een soort van primitieve campings. Na vijf dagen gaat het team met de meeste punten er vandoor met de hoofdprijs van 1.500 euro.

Bron: Arenalokaal.nl